vorige volgende

Huisstijlmanagement Ministerie van Buitenlandse Zaken ism Corps

PROBLEEMSTELLING
Voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken is een inventarisatie uitgevoerd op het proces van het ontwikkelen en vervaardigen van de toegepaste huisstijlmiddelen. Bij de inventarisatie kwam naar voren dat de huisstijl veel te complex van opzet was wat resulteerde in een weinig eenduidige uitstraling naar buiten.

DOELSTELLING
Om de bovenstaande problematiek aan te pakken is er een huisstijlproject opgestart. De belangrijkste doelstelling van dit huisstijlproject was een vereenvoudiging van de huisstijl waarbij door standaardisering kosten bespaard kunnen worden. Tevens dient hiermee de eenheid van het afzenderschap en de middelen terug te keren.

METHODE
Bij de voorbereiding en uitwerking om de huisstijl te vereenvoudigen is er gekozen voor een strakke ordening en systematisering van met name folders en brochures en de digitale media. De belangrijkste redenen om hiervoor te kiezen zijn een eenduidige uitstraling van het in- en externe drukwerk en de digitale media maar ook een grote efficiencywinst. Om vervolgens de verschillende communicatiemiddelen hanteerbaar te maken, is er een publicatiematrix ontwikkeld. Afhankelijk van de aard en de bestemming van het drukwerk, wordt er binnen de kaders van de huisstijl een mate van vrijheid van uitvoering toegestaan op drie niveaus te weten ‘eenvoudig’, ‘wervend’ en de zogenaamde ‘specials’ ofwel de categorie die buiten de huisstijl moet worden opgelost. Door middel van vaste ontwerpen voor al het print- en drukwerk in het ‘eenvoudige’ niveau kan elk onderdeel binnen het ministerie er gemakkelijk en snel mee werken. In het ‘wervende’ niveau zijn er designgrids ontwikkeld voor de ontwerpbureaus, die voldoende ruimte bieden voor verscheidenheid, creativiteit en herkenbaarheid. Pijnenburg Communicatie heeft in samenwerking met ontwerpbureau Corps vervolgens de richtlijnen voor de publicatiematrix opgesteld en deze beschreven in een handleiding.

RESULTAAT
Door de toepassing van de publicatiematrix is de huisstijl sterk vereenvoudigd en door de standaardisering worden er aanzienlijke kosten bespaard. Een juist gebruik van de publicatiematrix moet tevens leiden tot een eenduidige en duidelijke herkenbare huisstijl.