vorige volgende

Communicatiebeleid EVD

VRAAGSTELLING                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Het ontwikkelen van een corporate communicatiestrategie voor de EVD, een agentschap van het Ministerie van Economische Zaken, en dit vertalen in een corporate communicatie-jaarplan. Tevens het schrijven van een advies over de inrichting en positionering van de afdeling Communicatie na de reorganisatie.

ACHTERGROND                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                De EVD faciliteert en stimuleert internationaal ondernemen en samenwerken. Vanuit deze missie wil de EVD van een productgerichte organisatie groeien naar een klantgerichte organisatie, waarbij de dienstverlening is ingericht naar de behoeften van de verschillende klantgroepen. Om dit te kunnen realiseren zal de EVD per 1 juni 2009 reorganiseren. Daarnaast zal de EVD per 1 januari 2010 overgaan in een nieuw te vormen agentschap waarin ook Senternovem en het Octrooicentrum zullen gaan deelnemen.

DOELSTELLING                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Het ontwikkelen van een gerichte corporate communicatiestrategie voor de EVD om zodoende haar marktpositie te versterken en het geven van communicatieadvies bij de herinrichting van de organisatie.

METHODE                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Samen met het management heeft Pijnenburg Communicatie strategische prioriteiten en communicatieve knelpunten/vraagstukken geformuleerd. Aan de hand van deze prioriteiten en vraagstukken zijn de uitgangspunten voor het corporate communicatiebeleid ontwikkeld. In eerste instantie heeft Pijnenburg Communicatie een intern communicatiebeleid opgesteld en zijn de uitgangspunten voor de interne campagne Van ik naar wij geformuleerd. Tegelijkertijd is er aan de hand van de gegevens uit het Organisatie Formatie Plan (OFP) en een aantal management- en medewerkers sessies een advies geschreven over de inrichting en positionering van de afdeling Communicatie na de reorganisatie. Vervolgens is de externe communicatiestrategie verder uitgewerkt. Dit beleid is de basis voor het marketing-communicatiejaarplan.

RESULTAAT                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Aan de hand van het opgestelde corporate communicatiebeleid en het advies over de inrichting en positionering van de afdeling Communicatie heeft de EVD besloten om een Accountmanager Communicatie Directie & Staven aan te trekken en de interne campagne Van ik naar wij vorm te gaan geven.