vorige volgende

Communicatiemanagement Nationale-Nederlanden

VRAAGSTELLING
Het ontwikkelen van een marketing- en communicatiestrategie voor de business line Schadeverzekeringen van Nationale-Nederlanden en dit vertalen in een marketing- en communicatiejaarplan, in een markt die wordt gekemerkt door een toenemende concurrentie en vele veranderingen. 

DOELSTELLING
Het ontwikkelen van een gerichte marketing- en communicatiestrategie voor de business line Schadeverzekeringen om zodoende haar marktpositie te kunnen behouden, te verbeteren
en te versterken en het geven van communicatieadvies bij de on going en kritische communicatie projecten.

METHODE
Samen met het management heeft Pijnenburg Communicatie een SWOT-analyse gemaakt voor de deelgebieden marketing en in- en externe communicatie. In eerste instantie heeft Pijnenburg Communicatie een intern communicatiejaarplan opgesteld. Vervolgens is er een redactieformule ontwikkeld voor de portal en de nieuwsbrief en zijn deze communicatie middelen gerestyled. Tegelijkertijd is er een interne campagne met een herkenbaar beeldmerk opgestart waarin de nieuwe communicatie kanalen onder de aandacht werden gebracht. Aan de hand van de gegevens uit de SWOT-analyse en een aantal strategische managementsessies is de marketing en externe communicatiestrategie verder uitgewerkt Dit beleid is de basis voor het marketingcommunicatiejaarplan.

RESULTAAT
Aan de hand van het opgestelde interne communicatiebeleid en het interne communicatie-
jaarplan heeft de business line besloten om een communicatiemedewerker aan te trekken. De communicatiemedewerker is aangesteld en begeleid door Pijnenburg Communicatie. Door deze wijze van werken is een geïntegreerde communicatieaanpak ontwikkeld, die wordt gekenmerkt door een duidelijke en eenduidige communicatie naar de verschillende doelgroepen.