vorige volgende

Rebranding TPG Post/TNT Post

VRAAGSTELLING
In oktober 2006 heeft TPG Post haar naam gewijzigd in TNT Post. Om alle medewerkers in een vroeg stadium mee te nemen in het veranderingsproces was de vraagstelling van TNT Post om een communicatieplan te ontwikkelen en uit te voeren.

DOELSTELLING
De belangrijkste doelstelling was om de interne doelgroepen te informeren over de naams- wijziging: ‘the reason why’ en de consequenties ervan. De belangrijkste kernboodschap was dat de rebranding geen ingrijpende verandering was van de organisatie of identiteit: TPG Post krijgt een nieuwe naam maar levert dezelfde kwaliteit en service. Tevens was het van belang om de positieve, emotionele binding met rood, over te dragen op oranje en te benadrukken dat de nieuwe huisstijl gefaseerd dwz op basis van vervanging zou worden ingevoerd.

METHODE
Om de positieve, emotionele binding met rood, over te dragen op oranje en de elementen van een nieuwe, frisse, oranje mentaliteit toevoegen, is er een slogan ontwikkeld ´Oranje van buiten, Post van binnen. TPG Post wordt TNT Post. Deze slogan is vervolgens in alle interne media van TNT Post ingezet. Dit waren meestal de bestaande media om de kosten zo laag mogelijk te houden. De communicatie richtte zich met name op het instrumentele proces van de rebranding en de belangrijkste mijlpalen in dit proces en op de ondersteuning van de implementatie. Dit betekende dat de feitelijke kleuromzetting en naamswijziging van TPG Post naar TNT Post tastbaar werd gemaakt naar alle medewerkers en dat alle medewerkers meewerkten aan het uitrollen van het nieuwe bedrijf en de bedrijfsstijl. Gezien de omvang van de organisatie, 55.000 medewerkers, verliep de communicatie via de contactpersonen interne communicatie, de coördinatoren in de regio en vervolgens via het management in de lijnorganisatie. De communicatiemiddelen en -kanalen die hierbij zijn ingezet waren o.a. de reguliere media zoals MAIL!, Manager Post en een naamswijzigingssite op intranet, diverse huisstijlbijeenkomsten, een z-card, een animatie, management- presentaties, een factsheet, diverse Q&A’s, Quick Reference Cards, een videojournaal en een modeshow. Enkele dagen voor de feitelijke naamswijziging is er een special van het reguliere personeelsblad geheel in het teken van de rebranding met een begeleidende brief en een cadeau in de vorm van een TNT Post horloge naar alle medewerkers verzonden.

RESULTAAT
De communicatie via de lijnorganisatie is goed verlopen vanwege de inzet van de contactpersonen interne communicatie en de coördinatoren in de regio. Door deze aanpak was iedereen eenduidig geïnformeerd en op tijd op de hoogte van de op handen zijnde veranderingen. Daarnaast is de low budget en no nonsens (met name instrumentele) communicatie over de invoering van de nieuwe huisstijl goed beoordeeld door de medewerkers.